Nije neuobičajeno da čujete od majstora kada sam se desi kvar na automobilu da nešto nije u redu sa vašim servo sistemom. Većina ljudi ne zna ili nije sigurna o čemu se radi. A svako ko par godina vozi automobil je bar jednom imao problem sa ovim ili je čuo od nekoga da ima taj problem.
Najopštije govoreći reč je o pomoćnom sistemu za upravljanje vozilom, koji olakšava vožnju, posebno u delu koji se tiče funkcionisanja kvačila i volana.
U zavisnosti od proizvođača koji nude ove proizvode na tržištu moguće je naći širok spektar opsega snage koji se mogu kretati od 0.1 kW do 100 kW za nezavisnu ili sinhronizovanu kontrolu kretanja. Može se reći da se gotovo svi proizvdi koje nude renomirani proizvođači u ovoj oblasti mogu prilagoditi potražnji koja zahteva visoke performanse, snagu i jednostavnost korišćenja.
Od čega se sastoji?
Servo pogon ili sistem sastoji se od više delova koji su međusobno povezani i rade zajedno čineći veoma važan segment svakog vozila. Služe stvaranju i usmeravanja pritiska i predstavljaju jedan zatvoreni sistem.
Dva glavna dela čine pumpa i letva, dok pomoćne delove čine semerinzi, manžetna i ležajevi. Unutrašnju strukturu čine strujni krug napajanja, relejne ploče i glavnog kruga upravljačke ploče, sklopa i kruga pretvorbe energije. Za potpunu funkcionalnost potrebno je da svi delovi besprekorno rade jer su međuzavisni.
Mogu biti hidraulični, električni i kombinovani.
Da bi volan radio kako treba ulje pod pritiskom kreće iz pumpe ka letvi volana i onda se iz letve vraća u rezervoar pa opet u pumpu.
Namena i praktični primena
Servo pogon ima za cilj da olakša upravljanje vozilom na više nivoa. I to na taj naćin što će se pomoću specijalnih servomehanizama smanjiti potrebna sila na točku upravljača čime će se povećati manevarska sposobnost vozila. Osim toga, ima još jednu važnu ulogu koja se odnosni na bezbedonosni aspekt, posebno pri kretanju vozila velikim brzinama.
Mnogi ga smatraju ekvivalentnom mozga, dok motor smatraju ekvivalentom rukama i nogama, jer u upravljačkom sistemu on ima važnu ulogu u podešavanju brzine motora što je automatski u vezi i sa sistemom kontrole brzine.
Već je pomenuto da se na tržištu mogu naći proizvod raznih proizvođača i da svako može naći i kupiti ono što je potrebno.
Održavanje i prepoznavanje kvara
Kao što je već napisano gore u tekstu, za ispravnost i funkcionalnost potrebno je da svi delovi servo pogona rade dobro, odnosno ispravno. Osim redovnog održavanja, da bi se to osiguralo, potrebno je redovno pražnjenje iz servo sistema i redovna zamena ulja.
Međutim, kvarovi se dešavaju. A kako ih prepoznati?
Simptomi koji se u ovom slučaju mogu javiti odnose se na takozvani sindrom ,,teškog volana“, kao i na krckanje tokom okretanja volana ili zujanje koje se može javiti u istom procesu.
Znak za uzbunu može biti i ako se čuje lupanje prilikom prelaska rupa ili ležećih policijaca, kao i ako je ulje u sistemu zapanjeno ili ako ulje curi iz letve volana.
Preporuka je da se remont uvek radi u proverenim servisima posebno onim koji se bave hidraulikom.