Novinari se često susreću sa sledećim pitanjem – zašto vesti danas izgledaju potpuno drugačije u odnosu na medijske sadržaje od pre nekoliko decenija, tačnije zašto se mediji umesto događajima od opšteg značaja bave trivijalnim pričama, uglavnom iz domena zabave?
Vesti danas između „tvrdih“ i „mekih“ sadržaja
Kako bismo odgovorili pitanje zašto vesti danas izgledaju drugačije moramo za početak napraviti razliku između takozvanih „tvrdih“ i „mekih“ sadržaja. Ovi termini nam stižu sa engleskog govornog područja, i koriste se da označe razliku između „klasičnih“ informacija o aktuelnim i važnim događajima, i, takozvanih „ne-vesti“ o događajima koji nisu važni za javnost.
Pošto većina nas zna kako izgledaju „tvrde“ vesti i na kojim principima počivaju, pozabavićemo se njihovom suprotnošću.
„Meke“ vesti nisu produkt 21. veka – počele su prvi put masovno da se pojavljuju u medijima nakon Drugog svetskog rata. To je ono što bi se moglo nazvati „selebriti“ novinarstvo, ali se ne odnosi samo na detalje iz života poznatih ličnosti, glumaca, pevača… Sigurno vam se desilo da listajući neki portal između „ozbiljnih“ vesti naletite na snimke slatkog kučeta ili mačeta, kao i na neke zanimljivosti iz sveta koje nemaju odlike vesti, iako imaju sličnu formu.
Šta je dovelo do toga? Pre svega promena načina života u odnosu na vreme naših očeva i dedova. Pre nekoliko decenija novinarstvo je bilo prestižan posao i novinari su osećali odgovornost prema čitaocima. I odnos publike prema vestima je bio drugačiji – one su shvatane ozbiljno.
Naslovne strane su zauzimale informacije o važnim političkim i ekonomskim odlukama, a ne o starletama ili pevačima. U međuvremenu način života se drastično promenio. Pored objektivnog poboljšanja načina života većine ljudi, sada su nam na dohvat ruke i bezbrojni zabavni sadržaji – pre svega na internetu.
Vesti danas su drastično drugačije u odnosu na ranije periode upravo zahvaljujući internetu. Online novinarstvo je dovelo do poplave novih medija i hiperprodukcije novinara. Svako može da napravi svoj portal uz minimalna ulaganja, i samim tim da plasira vesti bez brige o tome šta će čitaoci misliti. Jedino što je važno su klikovi, koji donose reklame i novac, zbog čega su i tradicionalni mediji prihvatili takav način rada.
To je razlog zašto se vesti danas vrlo često baziraju na šokantnim, dramatičnim i zanimljivim detaljima. Primer za to može biti izveštavanje o ratnim dejstvima širom sveta. Retko se dešava da mediji sukobe u svetu stavljaju u širi društveno-istorijski kontekst, već smo uglavnom zasuti uznemirujućim snimcima koji predstavljaju samo mali delić šire priče.
Objašnjavajuće novinarstvo i vesti danas
Promena kroz koju prolaze vesti danas ima i svoju pozitivnu stranu – pojavu objašnjavajućeg novinarstva. To je oblik izveštavanja koji pokušava da vesti predstavi na pristupačiniji način u odnosu na tradicionalne medije, pružajući širi kontekst čitaocima. Najpoznatiji medij koji se bavi objašnjavajućim novinarstvom je američki Vox, koji je popularizovao takve priče.
Da zaključimo, razvoj tehnologije je doveo do toga da vesti danas ne možemo posmatrati samo kroz prizmu „mekog“ sadržaja, već moramo uračunati i pojavu nove vrste novinarstva koja nam obezbeđuje mogućnost da na pristupačan način edukujemo sami sebe o komplikovanim procesima koji nas okružuju.